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prince news #3

Jazzmag
Jazz Magazine : Prince Jazz Star

    Après une émission notoire sur la radio TSF, consacrée à Prince et la jazz en mars 2002, le n° 526 du magazine national Jazz Magazine fait la part belle à Prince, avec un reportage de 11 pages sur l'Artiste et le jazz, ainsi qu'au son Jazz de Minéapolis (ville du Minesota, USA). Ainsi, après avoir été le royaume du New Funk dans les années 80, la ville du Minesota (USA) retrouve une certaine gloire. Cet intérêt pour le nouveau Prince est sans aucun doute dû au dernier et brillant album jazz-Funk de Prince "The Rainbow Children", mais peut-être également à une ré-écoute de certaines de ses productions passées. Parade, Around The World In A Day, le Black Album et même Old Friends For Sold, sorti par la Warner sans l'accord de Prince, retrouvent ainsi leur légitimité artistique jazzy. Jazz Magazine met aussi à l'honneur les artistes propulsés par l'Artiste : Eric Leeds ; John Blackwell; Ricky Peterson ; Hornheads. A ce numéro s'ajoute un CD avec la crème des Mineapolis jazzmen : "Minneapolis We Insist !" contenant des extraits inédits des concerts de Michel Portal avec Vernon Reid, Jeff Lee johnson, Tony Hymas, Sonny Thompson et Michael Bland à Sons d'Hiver et Lyon. Un numéro donc exceptionnel à collectioner, à lire… et à écouter ! A noter que l'Artiste a débuté une tournée marathon dans les villes US, avec quelques dates au Canada, pour un concert appellé One Night Alone, qui tire son nom de l'album démo piano-jazz envoyé par NPG Music Club, le site officiel de Prince, directement par courrier à ses membres.

After a notorious radio show on the national radio TSF, devoted to Prince and jazz music in Marsh 2002, the n°526 of the magazine Jazz Magazine put the Artist on the font cover, with a reporting of 11 pages on ONA Prince & Jazz music, also about the new Jazzy Minéapolis scene. Thus, after having been the kingdom of the New Funk in the eighties, the city of the Minesota (USA) finds back a certain glory. This interest for the new Prince is without any doubt due to the last and brilliant Prince jazz-Funk CD "The Rainbow Children", but can equally be due to a re-listening of some of his past productions: Parade, Around The World In A Day, the Black Album and even Old Friends For Sold, released by the Warner without the agreement of Prince, musical material that gets at last its artistic jazz importance. Jazz Magazine gives also honors to other purple jazz artists: ; Ricky Peterson ; Hornheads.
To this N°526 is added a CD with the cream of Mineapolis jazzmen:"Minneapolis We Insist!" samples of concerts with Michel Portal with Vernon Reid, Jeff Lee johnson, Tony Hymas, Sonny Thompson and Michael Bland. An exceptional magazine to collect, to read… and listenning! Notice that Prince has started his One Night Aloner US Tour, and schedulded a few dates in Canada. If you are a lucky member of NPGMC, you might recieve very soon the last demo ONA CD…

 

Prince and Manuella
The Rainbow Children: critic

    Sorti le 20 novembre 2001, "TRC"est distribué par Redline Entertainment. Depuis sa rupture avec la toute puissante Warner, Prince fait régulièrement appel à d'autres majors ou petites compagnies de disques pour éditer sa musique (BIEM, BMG, Arista etc…). Ainsi, l'Artiste crée, formate à son goût et n'a plus qu'à balancer les bandes aux "intermédiaires" pour remplir les bacs des diquaires ! Réalité pas si inhabituel pour Prince, puisque son tout premier album "For You" en 1978, il se l'était quasiement auto-fabriqué tout seul ! TRC est aussi l'aboutissement du désormais unique site officiel de Prince : NPG Music Club. A savoir, la concrétisation d'une "utopie" de - relative - indépendance d'un artiste vis à vis de l'appareil commercial dominant. Ainsi, NPG Music Club est la source incontournable et indiscutable de distribution et d'information concernant le tout nouveau Prince (Prince version II, pourrait-on dire).
    L'album semble très bien se classer pour un album dit "alternatif", puisque Prince trace à nouveau son chemin sur le chemin alternatif "indépendant", comme il le faisait déjà à l'époque avec les deux sulfureux albums"Dirty Mind" et "Controversy", disques de platine sans promo TV, et très peux de passages en radio. Contrairement aux propos de la détestable et crétine MTV qui a toujours méprisé l'Artiste (et c'est réciproque), TRC sera sans problèmes album de platine dans le monde (eh oui, il y a d'autres civilisations funky dans le monde !).
    Prince nous raconte une histoire, pas si éloignée des délires d'"Exodus" de son groupe New Power Generation. On retrouve ainsi les même voies trafiquées (ralenties ou accélérées), les mêmes "segues" qu'il affectionne et qui viennent casser le rythme ou servent de transition, et surtout, une identique passion pour un funk-jazz futuriste… Exodus est, par ailleurs, un album magistral.
    Un autre détail qui m'a surpris, celle de la réplique "Reproduction of the new breed leader, stand up, organize", reprise du "Sexuality" de Controversy… Plus étonant, l'album me fait penser à "For You", son tout premier album ! Les ingrédients y sont les même : diversité Soul synthétique mais cuivrée, très belles ballades, envolées Heavy-Metal, Pop jazzy, le tout sans sexe explicite… Sans parler de l'alter-ego d'Erotic City (1984) : "1+1=3" ou du superbe "Last December", semblable dans sa candeur géniale au "Welcome 2 The Dawn" du triple CD Emancipation, symbole de sa libération de Warner : les réferences au catalogue princier (volontaires ou non) sont légions.
    Vous l'aurez compris, TRC me semble être la fondation de la nouvelle carrière du "nain pourpre". Ce mélange funky-jazzy puceau (les Jehovas n'aiment pas les gros mots), rappel incontestablement le jeune homme timide et surdoué de la fin des années 70.
    Le superbe "Muse 2 The Pharaon" semble avoir la faveur pour être le premier single. On a vu pire comme premier single depuis 1995. L'album contiens très peux de hits potentiels. Tant mieux, puisque Prince ne sait plus sortir les bons single depuis belle lurette ! TRC est une savoureuse promenade très inspirée, Musicale avec un grand M, douce et énergique comme une eau cristaline. Si "The work Part I" appel une "part II" plus musclée à venir, "Mellow" est réussi comme un classique Soul. L'interlude "Deconstruction", frappe par sa superbe ambiance Sience-Fiction, car Prince est bien loin d'être un artiste du passé, comme de vilaines critiques incultes se permettent d'écrire sur le web et dans la presse. "She Loves Me 4 me" est la ballade favorite idéale, et "Everlasting Now" est incontestablement taillé pour prendre toute son ampleur sur scène (et Dieu sait combien Prince sur scène, c'est plus fort que du Jhonny Hallyday !!). "Wedding Feast" ne laisse plus aucun doute sur l'avenir marital de l'auteur (Prince aurait épousé Manuela Testolini le 31 décembre 2001à Hawaii. ils se fréquentaient depuis deux ans) Le final "Last December" vient terminer la traverssée en beauté de cet arc-en-ciel avant qu'un épais rideaux pourpre ne se referme. Le titre éponyme, "Rainbow Children", très accrocheur et swingant, est un des seuls titres dont le refrain se retient dés la première écoute.
    TRC, on le répette à qui veux l'entendre sur le net, "nécessite plusieurs écoutes et est très différent de ses productions passées". Comment honnêtement dire cela quant on connaît la diversité musicale de Prince ?
    Certes, l'achat de TRC ne décevra pas, mais elle laisse toutefois sur sa faim, car le CD nécessite plusieurs écoutes. Après quoi, il en devient carrément obsédant ! Pourquoi ? Parceque "Rainbow Children" a le refrain le plus entêtant de l'album, "Digital Garden" et "Everywhere"éteincelle de mille feux, si "The Work pt I" est une ressucée du dejà James-Brownien "Pretty Man" de l'album Rave précédent, il assure comme le fameux "Sexy MF". Seuls "Family Name" et "The everlasting Now" pèchent un peux par quelques lourdeurs et "1+1=3", qui ressemble fortement au remixe promis d'"Erotic City" du Best Of made in NPGMC freinent l'enthousiasme. Mais la véritable et indiscutable bombe du CD est "Last December", un hymne rock à faire chialer n'importe quelle pré-pubère en mal de bonne 'zique, qui ne sortira hélas probablement pas en single, (alors qu'il cartonne au Japon par on ne sait quel mystère !) Prince, comme on le sait, a une politique désastreuse quant aux choix des singles, et cela depuis l'épouvantable "Thieves In The Temple" !
    Je suis convaincu que Prince retrouvera pleinement sa rage créative la plus intacte d'ici 2 à 3 ans. Ce "For You" flambloyant version 2001-2002 me conforte dans cette idée : comment d'ailleurs imaginer que l'ange délicieux des deux premiers albums a pu se transformer en nabot pervers et génail jusqu'à Purple Rain ? Patience, patience… et régallez-vous de tant de joie et d'émotions, d'une si bonne musique princière qui rend le précédent Rave trop fourre-tout! Le Prince arrive en force !

    Released the 20th of November 2001, "TRC" is distributed by Redline Entertainment. Since his divorce with the Warner Cie, Prince uses services of other majors or small record companies to edit his music (BIEM, BMG, Arista Records…).
    Thus, the Artist creates and has only to find companies to reach the record retailers! Not so unusual to Prince, since his very first album "For You" in 1978 was almost self-manufactured! TRC is also the result of the unique official Prince site: NPG Music Club. This might be the first "coming to reality" of the utopia of a -relative- independency besides the actual dominant commercial machinery. In consequence, NPG Music Club

    is the undisputed and safest source of distribution and information about the new Prince (Prince version II, we could say).
    The TRC album seems to sell very well as an "indie" album, since Prince marches again on the alternative highway, exactly as he did for the period with the sulphurous two Lps "Dirty Mind"and "Controversy", 2 platinum albums without any TV promo and very poor radio airplay (because of censureship). Contrarily to the nasty and crapy MTV that always hated the Artist (and it is reciprocal), TRC will go platinum without any doubt in the world (yes, there are funky civilisations outside the USA!).
    With TRC, Prince tells us a story, not so far from the deliriums from "Exodus"of his New Power Generation band. One can find the weird voices (slowed or accelerated), the same "segues" that come to break the rhythm or used as transitions, and ther especially is the same passion for a futuristic funk-jazz. Exodus is still a great album.
    An other detail that surprised me about TRC, this is the lyric "Reproduction of the new breed leader, stand up, organize", taken from the "Sexuality" song on Controversy. To go further, the TRC CD makes me think of "For You", the first Prince's album! And what about the alter-ego of "Erotic City" (1984): "1 + 1= 3" or the great "Last December", similar in its greatness to the "Welcome 2 The Dawn" from Emancipation, symbolizing his liberation from Warner Bros!
    As you might understand, TRC seems to me to be the first foundation of a new career for the "Royal Badness". This funky-jazzy virgin mix (Jehovas do not like cursing, so no explicit lyrics, please), incontestably reminds me the young shy and genius man of the ending 70s.
    The great "Muse 2 The Pharaon" seems to have favors to be the first single track. One has seen worse choice as a first single since 1995. TRC hardly contains potential hits. Great thing, as Prince no longer knows how to select a good single for a longtime! In fact, TRC is a great Musical inspired promenade with a great production, as sweet and energetic as crystal water. If "The work Part I" calls up 4 a more muscular and fothcoming "Part II","Mellow" really is a great Soul classic. The interlude "Deconstruction" builts a fassinant Sience-Fiction atmosphere, showing that Prince is very far from being a "yesterday" artist like nasty critics wrote… "She Loves Me 4 me" is the ideal favorite ballad, and "Everlasting Now" will take all its extention live on stage (god knows how Prince is amazing live on stage!). "Wedding Feast" no longer leaves any doubt on the marriage rumor (Prince would have married the canadian Manuela Testolini the 31th of December 2001 in Hawaii. They flirted since two years) The final "Last December" comes to end the ride - he likes 2 ride - in an angelic explosion just before thick purple curtains shuts on this beautifull rainbow. The swinging song "Rainbow Children" is one of the few easy tracks (in its begining).
    TRC, as we can read in every Prince fan-site review, "needs many listenings and is very different from what Prince did in the past". Who can seriousely say that with the huge variety of musical styles Prince covers?
    Certainly, everyone can buy TRC and will enjoy great musical qualities, but one still look for more, as it needs more than one or two listenings. After that, it is obssessing, but it all sounds very positive!. Why ?The "Rainbow Children" gets religiously hysterical after 4 minutes, but is just too jazzy-good! "Digital Garden" and "Everywhere" are sparkling tracks, "The Work pt I"is a remake of the allready James-Brownish "Pretty Man", and works as well as "Sexy MF". "Family Name" and "The everlasting Now" don't push that much (but will certainly kick on stage), 1+1=3 probably is the promised remix of "Erotic City" of the "Celebration" NPG Best Of . The real undisputed bomb is Last December" that will probably never be realeased as a single (even if it's already greatly aiplayed on Japanish radios!), Prince having one of the most suicidal single politic in the music industry since his horrible "Thieves In The Temple"!
    I am sure that Prince will get his full overwhelming raging creativity back in 2 or 3 years. And TRC, this fantastic "For You" version 2001, console me: how could anybody imagine that the shy angel on the backcover of "Prince" in 1979 would two LP's after transform into a vicious freak untill the 1984 Purple Rain? Patience, patience… and enjoy great Music!
    The Prince is commin'…

     

 


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