Sheila E, André Cymone, Tamara The Time, Mazarati, Madhouse Vanity 6, Apolonia 6, Wandy and Lisa Morris Day, The Family, NPG 94 East, Jill Jones, Jesse Jhonson Larry Graham, Chaka Kahn, Mavis Staples  1800 New Funk, Crystal Ball Kid Creole, Candy Dufler, Maceo Parker More And more

JESSE'S JHONSON'S ULTIMATE COLLECTION


2000
Universal Music Entertentment

Hits:
Be Your Man
Fast Girls
CAn You Help Me
Crazay
Baby Let's Kiss
Free World

 

Jesse Jhonson's Albums:

 

Jesse Jhonson's Revue
1995, A&M.

 

Shockadelica
1986, A&M.

 

Every Shade Of Love
1988, A&M.

Jesse Jhonson

Guitariste de Thje Time, participe au double album 1999, dont il a d'ailleurs acheté la console d'enregistrement. Le son est ainsi emprunt de cet unique cahleur synthétique qui marque à jamais le "son Minéapolis" façon New Funk. Jesse aime le rose, et le rock and Roll. Fan de Hendrix depuis l'age de 15 ans, il a tourné dans divers clubs rock avant d'être présenté à Prince par Morris Day, de The Time, en 1981. Ami et rival de Prince, Jesse a le style et le son du Prince de la plus belle époque : electro-funk puissant caressant de la guitare hard-rock et manières de dandy rebel. Contrairement à André Cymone, Jesse Jhonson a un réel fond musical qui pouvait ouvertement rivalisé avec Prince, tant sur le plan Rock que Funk.
Premier affront avec ni plus ni moins Janet Jackson, pour qui il a écrit "Fast Girls", dont la version originale pourrait bien avoir inspiré Prince pour son Hot Thing… Second affront, "Crazay", un duo avec Sly du mythique groupe Soul Sly And The Family Stone, qui cartonnera au sommet des chartes US, dont une très rare version maxi de 20mn est à collectionner de toute urgence. En face B de ces hies (Jesse, lui aussi, affectionne les faces B), un sommet de flamboyant NewFunk : Cadillac. Une perle inéstimable à l'image de la toute aussi chef-d'œuvrissime face B "Free World". Du Hard Funk comme seuls les génies du Mineapolis Sound peuvent forger dans le plus grand secret.
Vous l'aurez compris, Jesse Jhonson est proche du génie. Il a d'ailleurs produit pas mal d'artistes, ce qu'il continue toujours à faire paisiblement. Tamara And The Seen est son groupe le plus fameux, bien qu'éphémère. Une série de hits Dance qui comptent, sur un seul album.
Quelque peux égratigné par les critiques à cause de sa ressemblance assumée avec Prince, on lui reconnait un indégnable talent de compositeur. Libre, apprécié et honnête, Jesse Jhonson est aujourd'hui un compositeur et un producteur heureux et paisible, qui ne coure plus après la gloire et l'argent. Laissant un héritage musical qui honore les glorieux solos de guitares et le New Funk avant-gardiste.

Guitarist of The Time, Jesse plays in the Prince's1999 double LP. He bought the recording console used in this funk masterpiece, that's why we can easily recognize the unique hot and wet synthetic sound that will stamp forever the "Minéapolis NewFunk Sound".
Jesse loves pink and Rock and Roll. Hendrix fan since the age of 15, he has toured in various Rock clubs before being presented to Prince by Morris Day (member of The Time), in 1981. Altogether friend and rival of Prince, Jesse has the style and the maners of the Prince of the most beautiful period: fantastic mid 80's electro-funk. He's sure a dandy rebel too. To the oposite of André Cymone, Jesse Jhonson has a real musical background that could have threatend Prince, from Rock to NewFunk.
First insult with Janet Jackson, for whome he wrote "Fast Girls", on her first LP. The original version might probably have inspired Prince for his "Hot Thing" and "Love For One Another" songs.
Second insult,"Crazay", a duet with Sly from the mythical Soul band Sly And The Family Stone, number 2 at the R&B charts. Ther is a very rare maxi vinyl to urgely collect. Jesse, likes B sides like Prince used to do in his best years. A summit of flamboyant NewFunk B-side is "Cadillac". A pearl along with another B-side masterpiece "Free World". The Hard Funk state-of-Art as only genius from the Mineapolis Sound can forge in greatest secret.
As you understood, Jesse Jhonson is close to genius. He has produced many artists, like Tamara And The Seen, his most famous band. A series of Dance hits that count, on only one album!
Some critics suck by criticizing Jesse because of his assumed comparision to Prince, but everybody can confirm his great talent as a composer. Free, appreciated and honest, Jesse Jhonson is now a cool producer, who no longer runs after glory and money. He leaves to the next generations a musical legacy that honors the glorious guitar solos and the upfront New Funk.

JILL JONES

1987
Produced by David Z. & Jill Jones

Hits:Mia Bocca
(by Prince)
My Man
All DAy, All Night
Baby You're a Trip

Jill Jones

Comme avec Mayte, la sexy demoiselle rencontre Prince à l'âge de 16 ans…
1980, Jill est choriste pour Teena Marie (la grosse dame de "I Love 2 Love" qui fît son come-back au Top 50) de 1980 à 1982. 1982 justement, débute une fructuese collaboration dans les chorus de Prince (de 1980 à 1990, quand même). Jill Jones fait partie du cercle très fermé des "fidèls" dans la carrière de l'Artiste.
Son premier album est co-signé du nain pourpre, mais là encore, il sagit d'une essbrouffe : Prince signe et enregistre les démos de la plupars des titres (l'obsessionnel "All Days, All Nights", entre autre). Lors de la tournée Sign Of The Times, l'album passe en boucle une bonne demi-douzaine de fois juste avant le concert… L'auto-promo massive de Paisley Park Records fonctionne et c'est grâce à cet album que Jill Jones est encore présente dans les esprits, notamant pour son clip réalisé par Mondino, du 45 tour (eh, oui !) "Mia Bocca", perle princière presque trop parfaite…
Jill Jones post Prince, c'est comme Vanity : carrière à taux variable et plus que discrète. Signée chez Arista (label responsable du chaos promotionnel de Rave), le site web de la donzelle affiche fierement une activité plutôt réduite : collaborations avec Ryuchi Sakamoto (auteur de la BO de Furyo, avec Bowie) et des articles flateurs sortis d'un dossier de presse bien maîgrichon. De son premier album très commercial, on retiendra surtout Violet Blue et My Man. Le reste étant poussivement commercial, donc efficace.

Jill Jones was a chorist for various artists like Teena Marie and Jeff Buckley, Ronnie Jordan and Acen, Big Star and Ryuichi Sakamoto.
After meeting Prince on the Dirty Mind tour in 1980, Jill Jones was closely involved in Prince's work for most of the eighties. Prince loved her voice and encouraged her to sing. She was invited to Sunset Sound sessions in Los Angeles in 1982, and sang on several 1999 tracks and appeared in the "1999" and "Automatic" videos, before joining the 1999 Tour to sing backing vocals for Vanity 6. At Prince's instigation, she moved to Minneapolis after the 1999 tour. She played a waitress in the Purple Rain film, and tentative work on a solo album began.
Prince and Jill Jones had a close friendship and Prince wrote "She's always in my Hair" about her in 1984 and he nicknamed her the "white fox".
The eight songs on this first album are written and produced either by herself or in tandem with Prince, and show her to be capitalizing on Prince's style yet determined that her own personality survives. She is, along with Sheila E and Wendy & Lisa, the girl who wasn't just a puppet in the hands of an hyper-productive Prince. My favorite tracks are the obsessive "All Day, All Night", both Prince and Jill version, the Spingsteenian "My Man" and the final "Baby You're A Trip" with the thrilling acapella at the end. Big success promoted during the "Sign Of The Time" tour, but after Grafity Bridge in 1990, nothing in sight.
Marsh 2001, Jill Jones is back with a new CD "Station" (Dav Music). Produced by Jill Jones & Chris Bruce, with tracks like "Gorgeous Wonder" & "The Mission", taken from the album "Jill Jones & Chris Bruce". It's her 10 years complicity (and actualy broken relation) with Prince who made the girl a little pop starlette.

MINEAPOLIS GENIUS

1986
Hot Pink
(Recorded between 1975 - 1979)

Hits:
If You Feel Like Dancin
Lovin' Cup
Just Another Sucker
If You Feel Like Dancin'

94 East

L'un des rares bootlegg officiel. Groupe formé par Pepe Willie (le mari d'une cousine à Prince). Prince est crédité sur certains morceaux en tant que musicien de studio. Les enregistrements datent vraissemblablement de 1977. "Just An Other Sucker" est de Prince, dans la veine reconnaissable de "Soft And Wet" du premier album de Prince : For You, et plutôt sympa. Les deux vrais hits du CD, c'est le percutant "If You Feel Like Dancin'" et "Lovin' Cup", le slow qui tue.
Prince avait émit quelques objections concernant la sortie des sessions de 94 East, remasterisées à partir de bandes audio médiocres. Pourtant, c'est un joli petit disque que les fans de jazz-funk peuvent agréablement écouter. Un double CD puis un autre volume sont sortis depuis 1986, réservés aux fans les plus fortunés…

All tracks feature Prince as a studio musician. Prince receives co-writing credit for "Just Another Sucker", a typical track quite like "Soft And Wet", from the 1978 first LP For You. The real striking track certainly is "If You Feel Like Dancing", with fonky beats and a nervous Rock guitar. "Lovin Cup" is the killing slow, spiritual child of The Time's "Chilly Sauce"…
A two CD box and a second volume was released after 1986. Many of the original parts had been updated and re-recorded except those done by Prince and Andre Cymone. The 94 East recordings are easy leastening jazz-funk, so you can get it if you like the old funk, as it is officialy released.

next, avance

Symbolic Beginnings Vol 1 & 2

1995 - 1999 Charly Records

Includes the original versions of the Minneapolis Genius tracks, as well as some other recordings from his period with Prince.