Sheila E, André Cymone, Tamara The Time, Mazarati, Madhouse Vanity 6, Apolonia 6, Wandy and Lisa Morris Day, The Family, NPG 94 East, Jill Jones, Jesse Jhonson Larry Graham, Chaka Kahn, Mavis Staples  1800 New Funk, Crystal Ball Kid Creole, Candy Dufler, Maceo Parker More And more

the time

1981
Produced by Morris day and Jaimie Starr (Prince)

Hits: Get it Up,
Cool,
The Stick
.

 

what time is it?

1982
Produced by Morris day and
The Starr Company (Prince)

Hits: Wild and Loose,
Oneday I'm Gonna Be. Somebody,
777-9311,
I Don't Wanna Leave You.

The Time

Le groupe le plus incontournable des multiples productions princières est certainement THE TIME. La petite histoire raconte que The Time est née de FlyTime, concurrent du groupe Grand Central à Minneapolis, dans le Minnesota. Prince a virč le chanteur Alexander (Nevermind ?) - Alexander Nevermind est un pseudonyme de Prince - pour le remplacer par Morris Day. Par la suite, Jimmy Jam et Terry Lewis créèrent leur propre maison de disque FlyTime Productions et produisirent entre autres Cherelle puis Janet Jackson.
The Time était un concept-band original de machos classieux : Jerome Benton comme valet et Morris Day dans le rôle du ringard belliqueux. Quatre albums disques d'or et de platines aux USA. Des morceaux comme "Give it Up", "Chilly Sauce", "Chocolate" ou encore "My Summertime Thang" sont de pures merveilles (l'omniprésence de Prince y est pour beaucoup). D'ailleurs, Prince est dans les vocaux (même les vocaux des "various girlfriends" laissent planer un douteš) et il a déposé les droits du lumineux "Cool" et de l'excellent "Get it up" qui figurent sur leur premier album. On peut même se demander si 90% des albums de The Time n'est pas l'expression même de la générosité ou de l'hyhyper-productivité maladive de Prince.
A souligner l'existence de l'introuvable morceau inspiré (ou vice versa ?) du bootlegg "Cloreen Bacon Skin" (sur le CD-Box Cristal Ball) avec Prince dans les vocaux, obscurément scandant un "What time is it ?".
Les albums solos de Morris Day, bien qu'inégaux, contiennent de véritables perles dont les hits "Oak Tree" (1985), "Color of Success" (1986) et "Fishnet" (1987, clip style Party sympa, à l'époque ou la musique funk avais sa place à la télévision française…).
Après un premier come-back sur l'album Graffity Bridge de Prince catastrophique, c'est grâce à leur récent retour sur la scène en 2000 que The Time a prouvé que c'était l'un des plus grand groupe funck.
The Time inédit pour les fans de collectors : "9 Lives", "Corporate World" et "Murph Drag".

The most importantl band of the princey productions is certainly THE TIME. The history tells that The Time is born from FlyTime, rival of Grand Central in Mineapolis. Prince fired the singer Alexander (Nevermind?) O' Neal (or he left, but anyway he had a great New Funk carrer) and put Morris Day. Later on, Jimy Jam and Terry Lewis created their own records company "FlyTime Productions" and produced Cherelle and Janet Jackson!
The Time was an original Boys Band: Jerome Benton as the servant and Morris Day in the role of the posing star.
Four gold and platinum albums in the USA. Tracks like "Give it Up", "Chilly Sauce", "Chocolate" or "My Summertime Thang" are pure wonders (the direct influence of Prince has a strong effect). Prince is in every vocals (even the vocals of "variouis girlfriends" are proof of the male/female games of you know who). Prince deposited the copyrights of the shinning "Cool" and of the brillant "Get it up" songs. One can even wonder if 90% of The Time's LPs is not the only expression of the hyper and obsessive productivity of Prince. And this is possible that Prince wrote each of The Time CD!
I must underline the existence of the track extension of "Cloreen Bacon Skin" (on the Crystall Ball CD-Box) with Prince in the vocals, madly moaning a "What time is it?".
Solo albums of Morris Day, although unequals, are packed of real pearls : "Oak Tree" (1985, cool party style video), "Color of Success" (1986) and "Fishnet (1997).
After a first come-back on the Graffity Bridge Prince Album, they made their best during 2000 with live concerts that showed that The Time was one of the best funck band still alive. The Time collectors on CDs: "9 Lives", "Corporate World" and "Murph Drag".

Ice Cream Castle

1984
Produced by Morris day and Jaimie Starr (Prince)

Hits: Ice Cream Castle,
Jungle Love,
The Bird.

 

Pandemonium

1990
Produced by The Time. Directed by Morris Day

Hits: Jerk Out ,
Chocolate,
My Sumertime Thang

 

Mazarati

1985
Produced, arranged
by Brown Mark

Hits:100 MPH (by Prince),
Player's Ball.

Mazarati

Le clip le plus kitsh d'un improbable Funk-Heavy-Metal : "Player's Ball", vue lors d'une soirée Prince parisienne (se rendre à sckoppy.com, pour les touristes). Au dos de la superbe pochette Horror-Metal, les looks à mourir de rire de nos sept travelos princiers… Très "parcequ'elles le vallent bien"!
Si Mazzarati a surveccu à ce passage unique chez Paisley Park le temps d'une ultime autre maison de disque, c'est l'alliance Bronw Mark- Prince qui vas hisser le groupe en assez bonne place dans les charts américains. Pour ce qui est du contenu musical, trois-quatre titres se détachent lartgement. Je préfère leur côté folk (j'ai pas dit folles) genre "Strawberry Lover" que le futuristique mais lourdingue "Stroke". "100 MPH", chef-dœuvrisé sur la défunte Radio 7, est un métronome implacable qui aurait pu inspirer moultes remixes technos. Le pirate "Extralovable" vaut aussi une écoute attentive, chanté par Prince mais clairement écrit pour Mazzarati. Mazzarati qui, pour la petite histoire, aurait remixé la version originale (accoustique) du mega-tube Kiss, et se la serait odieusement fait usurpé par Prince, qui les a quand même remercié — ils fonat aussi les cœurs de la version finale. Mais le vrai chef-d'œuvre reste le visuel de la pochette : mais comment ont ils fabriqué ce visuel ?!

The videoclip of "Player's Ball" is litteraly hillarous and was projected at a parisian Prince Party, in 2000. On the back cover are the pictures of the transvestite-like members of this curious band. The best tracks are Folk-Rock music: "Strawberry Lovers" and "The Girl On Bourbon Street". Fortunatly, this is the case of "100 MPH", an astonishing futuristic electro track, very cosmic. Funck tracks would have been good if they only were totally written AND produced by the master: Prince. By example, the excellent bootlegg "Extralovable", sang by Prince but clearly written for the Mazzarati project. For the little story, Mazzarati remixed the original (accoustic) "Kiss" Version. Prince almost stollen the fanatstic final version that Mazzarati made, but later give a price back to this chorus-only credited band.
Finaly, the only real masterpeace of this LP is the front cover. Whow did they made such a visual in 1985?



8 - 18 - 24



1987-1990
Producted by Susan Rogers. .

Hits: 6, 2, 10,18.

Madhouse

Les cover-girls les plus sexy depuis les 50's. En 1987, après le jazzy Parade de Prince, sort un mystérieux album dont le titre et chaque morceau sont un chiffre : 8. Ainsi, les radios jazz diffuseront du Prince sans même s'en rendre compte Madhouse est un nouveau concept tout droit sorti de la maison Paisley Park. En première partie de la tournée Sign Of The Time, Madhouse révèle son identité : Eric Leeds, LE saxophoniste de Prince est en tête de ce nouveau groupe instrumental.
Le public est un peu surpris de découvrir les morceaux annoncés par un chiffre noté sur une pancarte tendue à bout de bras par une pin-up bien réelle… La prestation est jazzy-funk.
Quelques années plus tard, même après un second opus curieusement jazz-hardcore-techno/fusion (Rien que ça !), la légende raconte que les deux albums sont du fait du seul Prince. Une compilation "serait" en projet.

The sexiest pin-up girls since the 50's. In 1987, after the jazzy Parade LP, Prince releases on his Paisley Park label an exclusively jazz album of a brand new band : Madhouse. The leader is Eric Leeds, THE saxophonist of his Majesty. The band is on the Sign Of The Time Tour, 1987. The public is suprised, 1987 was a classic Rock orientated year for Prince.
The "number concept" of Madhouse is very ingenious, and one have good reasons to think that Prince could probably BE Madhouse (along with Eric Leeds who only had to add saxo jams).
The first album was played on jazz radios, exactly like a few tracks of Parade ("New Position" heard on very serious jazz stations), and the flashy covers was very attractive. The concept was kept for the "18" CD. Surprisingly, some radical tracks are close to the hardcore-techno/jazz fusion limits, quite like the very violent "Life Can Be So Nice" song from Parade. A compilation "would be" in preparation, with probably the best of Laura Lipuma's Art design.

next, avance