Sheila E, André Cymone, Tamara The Time, Mazarati, Madhouse Vanity 6, Apolonia 6, Wandy and Lisa Morris Day, The Family, NPG 94 East, Jill Jones, Jesse Jhonson Larry Graham, Chaka Kahn, Mavis Staples  1800 New Funk, Crystal Ball Kid Creole, Candy Dufler, Maceo Parker More And more

Larry Graham & CGS

DOW

Larry Graham est un membre légendaire de Sly And The Family Stone, qui a participé au festival de Woodstock en 1969 ! Sly And The Family Stone, fondé en 1967, c'est une série de classiques : "Family Affair", "Dance To The Music", "Remember Who You Are"… Prince est un fan de Sly Stone.
En 1974, Larry Graham fonde son propre groupe : Graham Central Station (GCS). C'est un groupe positif et humoristique qui a été parmi les tous premiers à utiliser la boite à rythme. Larry vas exploiter la basse de manière jusqu'alors inédite : en solos comme n'importe quel instrument "vedette" comme la guitare, la batterie ou les synthés. Graham est le bassiste qui a le plus d'influences chez les bassistes, grâce à son fameux "bass slap".
Larry fait parti de la vielle école de la Soul Music, au même titre que Al Green and James Brown, et est profondément influencé par la religion. CGS est concerné par les minorité, spécialement le Ghetto noir. En tant que Prince du nouveau Funk (New Funk), Prince veut rendre honneur aux idoles de sa jeunesse. Ainsi, il vas produire sur son label-concept New Power Generation les plus honorrables icones Soul : Chaka Kahn, Pati Labelle, Mavis Staples, Nona Gaye (fille de Marvin)… En 1999 sort "GCS 2000", typique de la période NewpowerSoul. Grosse production mais la sauce musicale reste fade : des reprises remixées de classiques et des nouvelles chansons médiocres… L'album ne fonctionne pas.
Les fans pur et dur de Prince n'aiment guère Larry, et l'accusent d'avoir converti Prince aux Témmoins de Jehovas. Il est vraie que depuis que Larry est le bassiste attitré de Prince, ce dernier est bien plus conservateur que par le passé… Malgré tout, L. Graham est sans aucun doute un bassiste et un showman du tonnerre : en 1998, il mettait le Zenith de Paris en lors du mémorable concert NewPowerSoul de Prince !

Larry Graham was the legendary member of the mythic Sly & The Family Stone, created in 1967, Sly And The Family Stone, is an handfull of classics: "Family Affair", "Dance To The Music", "Remember Who You Are"… The band was at Woodstock en 1969!
In 1974, Larry crerated his own band : GCS, a more positive and humorous band. GCS were one of the first band to use an early type of drum machine. Graham is the most influential bassist nobody knows. GCS gets socially concerned on People and Ghetto, and as the entire Old School Soul, is very Religion orientated.
Larry Graham is a bass player genius, using for the first time the bass alone like any other instrument (his famous bass slapin'). Prince was a big Sly Stone fan. Larry is amongst the Soul old School kings just like Al Green and James Brown were. As a New Funk representative, Prince felt in debt with his old masters. His NPG Records label permited him to proudly give a second chance to some lost stars like Chaka Kahn, Pati Labelle, Mavis Staple, Nona Gaye (daughter of Marvin)… "GCS 2000" is a typical "New Power Generation" Production, released in 1999, But it gets no success at all. Old remixed and dull new songs. Since, Larry has become Prince's regular bass player.
Some people say that it's Larry Graham who turned Prince intto a Jehova Witness. Hardcore fans don't like his influence, and it's true that he represents by now a quite conservative part of Prince new attitude. Anyway, his bass playing is amazing, and he put Paris in fire at the 1998 Zenith Concert!

One In A Million You
1980
Just Be My Lady
1981
Sooner Or Later
1982
Victory
1983
Fired Up
1985
By Popular Demand
1997
GCS 2000
1998

TheSly & Family Stone
Anthology

1980 - Best Of

Best Of Larry Graham & Graham Grand Central
1996 - Best Of

Come 2 My House

1998
Produced, arranged
by Prince

Hits: Hair

.

Chacka Kahn

Vraie diva Soul des années 70, Chaka Kahn a connu un hit planètaire en 1984, grâce à une chanson de Prince : "I Feel For You" (reprise de l'album "Prince" de 1979). Un funk FM par excellence !
En 1988, son album "C.K." contient deux nouveaux morceaux de Prince, "Eternity" et "Sticky Wicked", sur lequel Miles Davis a été invité par la dame à jouer de la trompette. Mais la chanteuse ne fait pas vraimment partie de la court de Prince.
Chaka participe à la tournée "Jam Of The Year" en 1998-99. Au même moment, elle enregistre "Come 2 My House", album bien reçu par les critiques - très respectueuses envers la chanteuse - mais c'est là encore une "renaissance" commerciale ratée pour la "Vielle école" Soul récupérée par Prince.
Le style Soul - Funk- Jazz, malgré une bonne production, ne soutiens que difficilement des chansons plutôt moyennes. Manque de bon matériel musical dûe à la concentration de Prince sur le triple CD Emancipation (plusl'opéra Kamasutra !) et NewpowerSoul ? On y trouve même un vieux titre de Larry Graham : "Hair". On est loin du coup - plus réussi - de Mavis Staples. Il faut dire que la diva, en ce nouveau millénium, pêche par un classicisme paresseux qui n'est plus du tout à l'ordre du jour !

True Soul diva of the 70s, ChakaKahn has known a planetary hit in 1984, thanks to a Prince song: "I Feel For You" (taken from the 1979 album "Prince"). A real Radio funk bomb!
In 1988, her album "C.K." contains two new tracks written by Prince, "Eternity"and" Sticky Wicked", on which Mile Davis has been invited by Chaka to play trumpet. But the singer does not trully make part of Prince's court.
Chaka participates in the "Jam Of The Year" Tour in 1998-99. At the same moment, she records "Come 2 My House", well received by critics - very respectfull regarding the lady - but it is once again a commercial "rebirth" failure for the Old School Soul personalities rescued by Prince.
The Soul-Funk-Jazz style, despite a good production, suffers of rather poor songs. Good musical material lack due to the concentration of Prince on the triple CD Emancipation (and the Kamasutra opera!), plus the NewpowerSoul CD? "Come 2 My House" even contains an old Larry Graham song:" Hair". One is far from the more succeeded Paisley Park album of Mavis Staples. It is necessary to tell that in this new millenium, Chaka is a probably too conservative-and-lazy Soul diva to get any big commercial success by now…

Times Waits For No

1987
Producted by Prince

Hits: Times Waits For No One
The Old Songs

 

The Voice

1993
Producted by Prince

Hits: Melody Cool
You Will Be Moved
The Undertaker

Mavis Staples

Mavis Staples est la légendaire interprète du groupe Gospel appelé The Staples Singers, qui détiennent deux classiques absolus de la musique Soul : "Respect Yourself" et "I'll Take You There".
En 1987, Prince contact Mavis, qui peine à trouver une maison de disque. Mavis, c'est une voie, "The Voice", comme le rappel le titre de son deuxième autre album signé Prince. Ainsi, Paisley Park sort en 1988 "Time Waits For No One", qui marche bien. Les critiques sont élogieuses. Il est vraie que des titres sont carréments supers : "The Old Songs", "I Guess I'm Crazy", "Come Home" et le titre éponyme. "Train" ne vaut pas la version démo (pirate) très dépouillée de Prince. Le reste de l'album est parfois ennuyant, dommage. Mais on est en pleine période grandes orchestrations Eric Leeds et Atlanta Bliss, ce qui rajoute un crédibilité à l'album.
En 1990, Mavis participe au film "Graffiti Bridge", la "suite" de Purple rain, et chante le sympathique "Melody Cool", une des rares perles de la brouillonne bande originale.
1993, le justement appellé "The Voice" est le tout dernier disque sorti de Paisley Park, et n'a qu'un succès d'estime. Un album injustement ignoré et l'une des plus belle réussite du fabuleux label princier."You Will Be Moved" (présent sur la compile "1800-New Funk") et "The Voice" sont de vrais diammans.
Un échec de circonstances corrigé par Prince qui se réaproprie "House In Order" et "The Undertaker". Si Mavis Staples est la "vielle" qui s'en est tirée la mieux parmis la Old School, la vampirisation princière, qui veut tout diriger en dépit d'une hyper-activité affollante, aura finalement cette fois encore eu raison de la logique commerciale…

Mavis Staples is the legendary interpret of the Gospel group called The Staples Singers, that has two absolute classics of Soul Music : "Respect Yourself"and" Íll Take You There".
In 1987, Prince contacts Mavis, who has difficulties to find a record company. Mavis, it's a voice,"The Voice", as reminders the title of her second Prince produced album. Paisley Park releases in 1988 "Time Waits For No One", that sells well. Critics are great, it is true that some tracks are too good:"The Old Songs", "I Guess Ím Crazy","Come Home"and the title song. "Train"does not worth the démo version (pirat) sang by Prince. The rest of the album is sometimes quite boring.
One are in full period of great orchestrations : Eric Leeds-Atlanta Bliss. That adds credibility to the album.
By 1990, Mavis participates in the movie "Graffiti Bridge" and sings the nice "Melody Cool", one of the rare pearls of the soundtrack.
1993, the justly called "The Voice" is the last Paisley Park release, and has only a esteem success. An unjusty unsuccess for one of the most beautiful album released by the fabulous Paisley Park Company. "You Will Be Moved" (present on the compilation "1800-New Funk") and "The Voice"are true perls.
A circumstances error corrected by Prince who regularily plays "House In Order" and "The Undertaker" from "The Voice". If Mavis Staples is the best rescued of the Old School personalities saved by Prince, the vampirisation of the Artist, who wants to master everything despite a mad hyper-activity has finally, once again, failed with the commercial logic…

next, avance